Des del dia 9 de desembre de 2022, s’ha activat el Programa Operatiu Estacional de Seguretat Grèvol 2022/23, amb la finalitat de donar resposta a la situació específica de seguretat que s’esdevé durant el període nadalenc a Catalunya.

El període nadalenc implica una major afluència de clients als comerços i un augment considerable de les vendes i, per tant, de la recaptació. Aquest increment de l’activitat comercial és aprofitat pels delinqüents, de manera que les dates nadalenques són una època propícia per que es produeixi un augment dels fets delictius directa o indirectament relacionats amb l’activitat comercial.

No obstant, per tal de completar la tasca de prevenció es fa necessari no només centrar l’activitat policial en els eixos comercials més importants de la localitat, sinó també incrementar les accions policials preventives respecte d’aquells altres delictes associats al període nadalenc; per exemple, els robatoris amb força a trasters (emmagatzematge de regals), els robatoris amb força a domicilis (absència per vacances) o els robatoris amb força a establiments (increment del stock i de la recaptació).

Aquest dispositiu té els següents objectius generals:

  • prevenir els fets delictius contra el patrimoni relacionats amb l’increment de l’activitat comercial,
  • augmentar la percepció subjectiva de seguretat per part de la ciutadania,
  • garantir el lliure i pacífic desenvolupament dels actes festius propis del període de festes de Nadal.

En el marc del patrullatge a peu per les zones comercials i sempre que no destorbi l’activitat dels establiments, realització de contactes d’atenció amb establiments comercials proporcionant consells de seguretat per a comerciants i clients.

L’aproximació als ciutadans i als comerciants mitjançant el patrullatge a peu a les hores de màxima afluència i a les hores d’obertura i tancament de comerços incideix de manera directa en la seguretat i també augmenta la percepció subjectiva de seguretat.

És per això que us recordem alguns consells de seguretat per als comerciants :

– Observar el moviment estrany dels clients.

– No acumular diners a les caixes enregistradores i quan es tanqui la caixa prendre precaucions.

– Fer ingressos regulars a la seva entitat bancària i evitar rutines.

– Limitar les vies d’accés al comerç per facilitar el control dels clients.

– No deixar gènere de valor a l’abast de les persones que accedeixin a les botigues. Ús de vitrines o aparadors amb claus per a objectes de valor.

– Comprovar les targetes de crèdit abans de realitzar un cobrament, i si es dubta de la seva legalitat no efectuar l’operació.

– Comprovar la validesa dels bitllets, i en el cas que malgrat les precaucions adoptades entri un de fals, retirar-lo de la circulació i denunciar el fet a la policia.

– A la finalització de l’horari comercial i abans de realitzar el recompte dels ingressos diaris, es recomana tancar l’establiment i baixar persianes.

– En cas de patir un robatori, s’ha d’intentar retenir al màxim les característiques del lladre, així com els trets especials com ara pírcings, tatuatges… En cap cas s’iniciarà un enfrontament.

– En cas de patir un robatori s’ha de trucar al 112 i esperar l’arribada de la patrulla policial sense tocar res i activar mesures d’autoprotecció (tancar accessos…).

Cal tenir present que la col·laboració ciutadana és imprescindible tant per a la prevenció com per a la investigació de delictes.

Us adjuntem tres arxius amb Consells de Seguretat per a Comerciants, Guia pràctica adreçada als establiments comercials i Recomanacions tècniques de sistemes de videovigilància.

Recordeu que disposem d’aquest rètol per poder inserir el logo de cada establiment: